0343 59 58 05 perspectief@cvpo.nl

Onder woorden brengen van je oriëntatie

We gaven hen een lift. Hij was 18 en zij 22. Ze had een kunstopleiding gevolgd en zei dat ze een certificaat had om les te mogen geven. Na een jaar was ze gevlucht: de omstandigheden in haar school maakten lesgeven in kunst tot kwelling. Ze was net weer terug in Nederland na een reis van 2 jaar door Indonesië, Japan, China, Nepal. Ze voelde nu nog veel duidelijker wat ze hier miste, maar kon dat moeilijk onder woorden brengen. De jonge man viel haar bij en vroeg wat wij deden.

Woorden geven aan wat je mist

Toen we hen vertelden over oriëntaties en de verschillen daarin zei ze: “Dat is het, daar gaat het over.” Ze was even stil en toen bedachtzaam: “Zou ik daarmee onder woorden kunnen brengen wat ik in Azië wel en hier niet kan vinden? Zou het me daarmee lukken keuzes te maken?” Onze ervaring is dat we dit bij iedereen zien gebeuren, en ook dat je woorden kunt geven aan wat je voelt.

Het verhaal van de jonge man was anders. Hij zat in de laatste klas VWO en worstelde met de vraag hoe hij verder moet. “De jeugd heeft de toekomst zeggen ze, maar welke? De zee wordt leeggevist, biodiversiteit vermindert razend snel, de aarde warmt onomkeerbaar op, democratie wordt door politici gebruikt om aan de macht te komen, het financiële systeem is doodziek. Als ik carrière ‘oude stijl’ wil maken moet ik me verbinden met mensen die niet zien hoe ze de wereld verpesten. Ik ken heel veel jongeren met een burn-out of erger. Mijn therapeut zegt dat mijn problemen niet aan mij liggen maar aan school. Gelukkig nog maar een jaar, dan zie ik wel.”

Woorden geven aan wat je voelt

Het meisje troostte hem, zei dat hij muziek leuk vindt en dat je moet verder gaan met wat je leuk vindt. Hij knikte en zei dat evolutionaire en sociale betekenisgeving in onze cultuur nauwelijks meer tot gelding komen. Hij voelde dat het hem veel energie kostte en hij zag het ook bij veel jonge mensen die hij kende. Dat inzicht gaf hem nu al lucht. Hij wilde er meer van weten en vroeg zich af hoe dit kon helpen op school en in organisaties.

Lees verder: Multiculturaliteit